Cuba! 🇨🇺🌺☀️🥂❤️👠✈️💃🏻🌎🌴

Først og fremmest vil jeg gerne undskylde for at der ikke er blevet postet noget i et stykke tid – jeg har haft travlt med at færdiggøre min bachelor 📚🎓, og så har jeg arbejdet ekstra meget de sidste par måneder. Men nu er jeg endelig bachelor, og inden kandidaten begynder i efteråret, er det nu sommerferie (i hvert fald fra studierne). Dog kan jeg se der har været en del aktivitet på bloggen, så super fedt at i læser med!

Sommerferie 2018: Cuba 🇨🇺🌺☀️

Vores sommerferie gik i år 14 dage til Cuba. En ferie jeg har set meget frem til, mens jeg rev mig selv igennem den sidste hårde del af min bachelor. Jeg havde set frem til denne ferie længe, men selvom det gjorde at forventningerne var høje, så overgik det stadig min vildeste fantasi! Jeg vil klart anbefale andre at opleve Cuba – inden det ændrer sig. Lige nu kan du stadig nå at opleve et meget autentisk Cuba, men rygtet siger at det er ved at ændre sig. Det var også derfor vi endte med at vælge Cuba frem for Bahamas, som var de to vi var mest i tvivl om.

Planlægning 🗺🌴🌎✈️

Man skal selvfølgelig have visum til Cuba, og ambassaden i Danmark har valgt to danske rejsebureauer som man skal købe det gennem. Vi brugte Alt Rejser, som vi havde en god oplevelse med. Vi købte det online, og så hentede min kæreste (George) det næste dag. Derudover er det også et krav at man har en rejseforsikring, men vi blev ikke tjekket for det nogle steder (de laver sikkert stikprøve-kontrol). Vi bookede tid til vaccinationer på sikkervaccination.dk, hvor man udfylder hvor man skal hen, og så kan man se hvad de regner med at man skal have. Men ved konsultationen taler man med apotekeren (det var ham vi havde i hvert fald), som spørger ind til hvor man skal hen og hvad man skal lave, og så kommer han med en anbefaling. Han var god til at forklare hvorfor han syntes vi skulle vælge dem, og vi følte os trygge og inddragede i hans hænder. Jeg vil derfor ikke skrive hvad vi endte med, da jeg vil anbefale at man taler og lytter til de professionelle i stedet. 💉

Mit indtryk af Cuba💃🏻🌎🇨🇺

Da vi først landede på Cuba var varmen selvfølgelig det første der ramte os. Derefter var det selvfølgelig de gamle amerikanerbiler. Det er selvfølgelig noget vi havde forvent og set frem til at se, men alligevel var det en underlig og overvældende oplevelse at se de gamle biler som fyldte gaderne. Der var også få moderne biler (ikke nogle amerikanske mærker selvfølgelig) – men her var det de moderne biler der virkede malplacerede. Vi har rejst en del i sydeuropa, og derfor var vi også meget skeptiske over for gadesælgere og andre der ville sælge os noget, som i Spanien eller Italien ville have været for nærgående og påtrængende. Men efter de første par dage faldt vores barrierer ned, da vi opdagede at det cubanske folk er venlige og imødekommende, og du bliver ikke overfaldet af gadesælgere der vil have dig til at købe noget. Jeg har kun gode ord at sige om den generelle cubanske mentalitet vi mødte.

Havana ☀️🥂❤️👠💃🏻🌎🇨🇺

Vi startede to nætter i Havana, og endte også vores sidste nat i Havana. Så vi havde en helt dag og nogle bidder af dage til at se byen, og for os var det en passende tidsmængde. De første to nætter boede vi i et ‘casa particular’, som vil sige et hjem hvor man bor hos de lokale. Vores (Consulado 106) virkede meget professionelt for et ‘privat hjem’, og det var ikke bare et gæsteværelse hos en familie. Vi var yderst tilfredse med huset, ejerne og medarbejderne. Ejeren brugte lang tid på at tegne steder, som han mente var værd at besøge, hans yndlings restauranter og meget mere, ind på et kort for os. Han fortalte os om de to møntenheder de har (CUC og CUP – det kommer jeg tilbage til), og hvordan man kan kende forskel på dem. Men selvom selve stedet vi boede var virkelig godt, så var selve området vi boede i yderst fattigt og medtaget. Flere steder var der grunde man kunne se var brandt helt ned, huse der var halvt brandt ned (uden tage) og resten af husene var faldefærdige. Vi var lettere chokerede. Men da vi først pacerede den store vej (Passeo de Marti) der skiller ‘Centro Habana’ (der hvor vi boede de to første nætter) fra ‘Habana Vieja’ (der hvor vi boede den sidste nat), så var det en helt anden oplevelse. ‘Habana Vieja’ (den gamle bydel) er smukt vedligeholdt, og selvom det er meget mere turistet er det slet ikke slemt. ‘Centro Habana’ er meget mere råt og slidt.

Iberostar Parque Central ☀️🥂❤️👠

Dette smukke fem stjernede hotel i ‘Habana Vieja’ boede vi på den sidste nat på Cuba. Det var det dyreste men helt sikkert også det bedste og smukkeste hotel vi boede på. Det var som at træde ind i en gammel film. For selvom det sikkert er nyrenoveret, så er det holdt i en smuk gammeldags ekstraordinær stemning. Vi boede i den ‘moderne bygning’ på 8. sal. Hele hotellet havde været ekstraordinært selv for europæiske standarder – selvom vi først og fremmest var glade for lidt vandtryk igen. Har man lyst til at bo ekstra luksuriøst i Havana, så er det her helt sikkert et hotel der er værd at besøge. Personligt vil jeg gerne anbefale at man gør det som den sidste del af sin rejse til Cuba. Man bliver helt sikkert også glad for det som det første, men efter at have oplevet nogle mere rå steder, så bliver man virkelig lykkelig af at træde ind på Iberostar.

Valle de Viñales 🌎🇨🇺☀️🌺

Jeg har tidligere skrevet om min ‘bucket list‘, som er en bog fra Lonely Planet med 500 destinationer. I denne var ‘Valle de Viñales’, som jeg helt sikkert aldrig ville have fundet på selv at tage til. Men det ville have været en skam! For kan man lide natur så er det her stedet man skal opleve. Det er en lille by omgivet af tobaksfarme. Denne dal producerer efter sigende noget af verdens bedste tobak. Vi havde kun to nætter i denne perle, så den hele dag vi havde gik vi selvfølgelig ud af byen for at se noget natur. Selvom der var mange der ville leje os heste, som stod bundet uden adgang til vand, så ville vi ikke støtte den slags behandling af dyr. Vi har jo også unge og friske ben. Vi gik ud af den vej der viste en 6km rute, men vi nåede aldrig at gå så langt. Da stien vi fulgte pludselig endte ude på en mark var vi lidt forvirrede. Heldigvis kom Juan Carlos springende ud af en busk og sagde ‘Hello, this is my farm, do you want a tour?’. Vi var selvfølgelig skeptiske i starten, men han var så sød og sagde hurtigt at vi ikke skulle betale, og vi kunne købe tobak og andet af ham, men det var intet krav. Han var så sød! Vi fik en rundvisning og så tobaksplanter, avokadotræer, bananpalmer, kaffeplanter og meget mere. Vi var inde i den trekantede hytte som de tørrer deres tobak i, og nu er vi eksperter i hvordan tobaksbladende med forskellige styrker sammensættes. Vi så hans to søde gedekid og en masse høns og kalkuner der traskede rundt som det passede dem. Vi mødte hans onkel og en ældre kvinde som jeg ikke er sikker på var hans mor eller kone, men hun stod selvfølgelig inde i køkkenet og smilte sødt til os. Da vi skulle ind og smage på hans varer stødte en engelsk far og søn til os. George og den engelske far fik hver en cigar, mens sønnen og jeg takkede nej tak. Vi lærte hvordan man på Cuba dypper sin cigar i honning (det var vi alle meget overraskede over), og så lærte Juan Carlos os hvordan man ruller en cigar. Vi smagte også hans hjemmeproducerede kaffe. Til sidst købte vi 20 cigarer (og fik en ekstra gratis med), og så købte vi en flaske lokal rom. George var helt høj på den oplevelse, og vi blev enige om at vi i fremtiden ikke skal være bange for at fare vild.

I Viñales boede vi ved en privatfamilie, i et lille hus oven på deres tag. Det var en rigtig sød familie, som tog sig godt af os. Moren stod op hver morgen og lavede morgenmad til os. Det kan helt sikkert anbefales at bo hos lokale, og vi fandt vores gennem hotels.com, så det er nemt og enkelt.

Varadero ☀️🥂❤️👠💃🏻🌎🇨🇺

Det meget populære turistområde Varadero. Her brugte vi hele 9 nætter på at slappe helt af! På hotel Starfish Quatro Palma, som er all-inclusive og ‘adults only’, fik vi slappet godt af. Hotellet ligger praktisk talt på stranden. Det var et fint hotel, og selvom det var meget anderledes end det Cuba vi havde set i både Havana og Viñales, så var det stadigt hovedsageligt den søde cubanske mentalitet der var at finde hos personalet. Maden var ikke at råbe hurra for, men efter de første par dage vænnede man sig til det. Dog havde de udover en stor kantine-buffet også to mindre restauranter, med a la carte, som man blot skulle bestille bord til ved morgenmaden. En af disse var vi helt vilde med, og vi spiste der derfor de fleste aftener. Det var ‘den internationale’, som de kaldte den, og den lå på en lille terrasse lige ud til vandet. Så her kunne man sidde og se solen gå ned mens man spiste middelmådig italiensk mad. Med i all-inclusive var også brug af cykel-både og en kort tur på en katamaran-båd. Vi købte desuden en snorkeltur for 20CUC hver (under 150kr pr person), hvor vi sammen med et tysk par blev sejlet ud til et område med mange fisk. Her fandt vi dog ud af at George IKKE kan lide fisk. Vores skipper blev ved med at smide brød i hovedet på os, så fiskene i store grupper sloges om at slå os mest muligt i hovedet. Det var stadig en af de sjoveste snorkel-ture jeg har været på, og det blev kun sjovere af hvor hurtigt George fik kastet sig op på båden igen.

Internet på Cuba

Jeg har kaldt dette for en elektronisk detox ferie, for der er virkelig ikke meget internet på Cuba. For at få internet skal man købe et kort til 1CUC (omkring det samme som en amerikansk dollar). Herefter skal du finde et sted med god internetforbindelse. På det 5* hotel fik man gratis 5 timer, og der var forbindelse i lobbyen. Derudover er det typisk i parker, lobbyer og ved turistattraktioner at man finder hotspots. Man vælger det wifi man kan se, og så indsætter man brugernavn og kodeord fra kortet. Man kan gemme timerne ved at logge af wifi’et igen, og så skal man blot logge ind igen med brugernavn og kodeord fra kortet, når man vil bruge mere af sin tid. Det fungerer okay, men det er også lidt besværligt. Vi hørte et par turister spørge efter ‘free wifi’ på nogle restauranter hvor personalet grinte sødt af dem. Man kan også bare nyde sin ferie, og så tage det som en elektronisk detox tur. Jeg synes egentlig det var meget rart, og jeg gik op til 5 dage uden internet.

afsluttende evaluering

Alt i alt var det en helt fantastisk ferie, og det er helt bestemt et besøg værd! Har man ikke børn er turen til Valle de Viñales det hele værd (det er en ret lang tur), men har man børn med bør man nok droppe denne del. Det eneste jeg er ked af, er at vi ikke fik set Trinidad (som er på vores bucket-list), men så har vi jo en undskyldning for at komme tilbage! Jeg tror på at landet er i udvikling, og derfor er jeg glad for vi tog afsted nu. Så vil man opleve det Cuba som jeg her har beskrevet, inden det bliver for turistet, så se at komme afsted 🙂